KLUBBEN:
§1 Klubbens
navn er: Viborg Fotoklub Motiv, stiftet den 16. november 1974.
§2 Hvis klubbens navn og bomærke
benyttes ved udstillinger mm. Skal bestyrelsens godkendelse foreligge
skriftligt.
FORMÅL:
§3 Klubbens formål er at hjælpe
og støtte medlemmerne i fotografisk henseende, og øve en udadrettet kulturel
indsats, dels gennem afholdelse af møder, foredrag, udstillinger, udflugter,
samlemapper, billedkonkurrencer, saglig kritik og eventuelle indkøb mm. Og dels
gennem at søge at skabe et godt, venskabeligt samvær, således at medlemmerne
også indbyrdes kan støtte og hjælpe hinanden med råd og vejledning.
MEDLEMSKAB:
§4 Kontingent
fastsættes på hvert års ordinære generalforsamling. Kontingent betales
kvartalsvis forud. Regnskabsåret følger kalenderåret.
§5 Ved
kontingentrestance udover en måned kan et medlem ekskluderes af bestyrelsen,
hvis ikke andet er aftalt med kassereren.
§6 Nye medlemmer kan maksimalt
deltage i 2 klubaftener på prøve, hvorefter indmeldelse skal foretages og
kontingent skal betales. For prøvemedlemmer kan der opkræves ”entre” for
deltagelse i særlige arrangementer.
GENERALFORSAMLING:
§7 Ordinær
generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af januar kvartal.
Ekstraordinær generalforsamling kan kun indkaldes af en samlet bestyrelse eller
når mindst en tredjedel af medlemmerne fremsætter skriftlig begæring herom til
bestyrelsen. Indkaldelse til en generalforsamling skal ske med mindst 14 dages
varsel og med angivelse af en af bestyrelsen fastsat dagsorden. Forslag til dagsorden
skal være bestyrelsen i hænde mindst 8 dage før generalforsamlingen i skriftlig
form.
Dagsordenen skal mindst
indeholde følgende punkter:
1.
Valg
af dirigent
2.
Formandens
beretning
3.
Kassererens
beretning
4.
Indkomne
forslag
5.
Bestyrelsesvalg,
valg af formand, kasserer og sekretær
6.
Revisorvalg,
valg af 2 revisorer
7.
Eventuelt
§8 Lovændring kan kun vedtages på
en generalforsamling, hvor mindst en tredjedel af medlemmerne er til stede, og
skal afgøres med to tredjedeles majoritet, dog kan bestyrelsen ændre reglerne i
en løbende periode mod en endelig godkendelse/frafald på den førstkommende
generalforsamling. Andre spørgsmål afgøres ved simpelt stemmeflerhed, dog med
de i §13 nævnte regler angående klubbens opløsning undtaget. Såfremt blot et
medlem ønsker det, skal afstemningen foregå skriftligt.
§9 Stemmeberettigede i alle klubbens
anliggender er medlemmer, som har været medlemmer i mindst 12 måneder og som
ikke er i kontingentrestance ifølge §4.
BESTYRELSEN:
§10 Klubben
ledes af en trepersoners bestyrelse, bestående af formand, kasserer og
sekretær. Bestyrelsen vælges på den ordinære generalforsamling
§11 Bestyrelsen lægger
arbejdsplaner, fastsætter regler for konkurrencer, udvælger dommerkomiteer og
fastsætter møder, udflugter mm.
§12 Bestyrelsen
kan nedsætte udvalg blandt medlemmerne til løsning af bestemte opgaver.
OPHÆVELSE AF KLUBBEN:
§13 Beslutning
om klubbens opløsning kan kun træffes på en generalforsamling, såfremt mindst
halvdelen af medlemmerne er til stede og to tredjedele af de tilstedeværende stemmer
derfor. Er det fornødne antal medlemmer ikke til stede, kan bestyrelsen –
senest en måned efter – med spørgsmålet om klubbens opløsning på dagsordenen,
indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, hvor klubbens opløsning,
uanset de mødtes antal, kan vedtages med to tredjedeles majoritet. I tilfælde
af klubbens opløsning træffer generalforsamlingen samtidig bestemmelse om, hvad
der skal foretages med klubbens midler. Dette afgøres ved simpel stemmeflerhed.